BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
1. ObiectuI jocului
Bila 8 este un joc de biliard in care fiecare lovitura trebuie anuntata si
care se joaca cu o bila alba si 15 bile-tinta numerotate de la 1 la 15. Un
jucator trebuie sa introduca in cosuri bilele numerotate de la 1 la 7 (culori
pline), in timp ce adversarul sau va trebui sa joace bilele de la 9 la 15 (cele
dungate). Pentru a castiga jocul, un jucator trebuie sa introduca in mod
regulamentar in cosuri setul sau de 7 bile si, in final, bila neagra.
2. Lovitura anuntata
In acest tip de joc de biliard, loviturile al caror scop este evident nu
trebuie anuntate. Este dreptul adversarului sa intrebe care va fi bila-tinta si
cosul in care urmeaza a fi introdusa, in cazul in care acest lucru nu-i este
clar. Loviturile cu manta sau combinatiile nu sunt considerate evidente si
trebuie anuntate, atat bila-tinta cat si cosul tintit. Cand se anunta o lovitura,
nu este niciodata necesar sa se indice detalii cum ar fi numarul de ricoseuri
din mante, carambolurile etc. Bilele introduse in cosuri ca urmare a unei
greseli raman in cosuri, indiferent carui jucator apartin. Spargerea de debut a
bilelor nu este o lovitura anuntata. Jucatorul care executa lovitura de
spargere are dreptul sa ramana la masa de joc daca a introdus in mod corect o
bila-tinta.
3. Gruparea bilelor
Bilele sunt grupate intr-un triunghi avand bila 8 in centrul triunghiului si
bila din varful triunghiului pe punctul de fund. Bilele din colturile
triunghiului trebuie sa fie din gupuri diferite (intr-un colt o bila plina, iar
in celalalt o bila dungata).
4. Spargerea alternativa
Castigatorul tragerii la sorti (sau al lag-ului) are dreptul de a sparge
primul. In timpul competitiilor individuale, dreptul de a sparge primul
altemeaza la fiecare joc nou.
5. Faulturi la lovituri sarite si ocolite
Daca un meci nu este condus de un arbitru, atunci jucatorii trebuie sa fie
constienti ca, daca in incercarea de a executa o lovitura sarita sau ocolita
bila alba va atinge in traiectoria sa alta bila decat bila-tinta (chiar si in
cazul cand aceasta atingere s-a produs cu tacul, mana, prelungitorul etc.
lovitura respecfiva va fi considerata fault.
6. Lovitura de spargere regulamentara
Pentru a executa o spargere regulamentara, cel ce sparge, (cu bila alba in mana
in spatele liniei de bataie) va trebui:
- fie sa introduca o bila in cos;
- fie sa trimita in manta eel putin patru bile numerotate. Daca nu reuseste sa
indeplineasca eel putin una din aceste conditii, lovitura se considera fault,
iar jucatorul care vine la masa are dreptui de a opta intre:
- a accepta pozitia de pe masa si a juca;
- a solicita regruparea bilelor pentru a executa el insusi lovitura de
spargere, sau de a oferi adversarului aceasta posibilitate.
7. Scratch la o spargere regulamentara
Daca un jucator comite scratch (adica introduce bila alba intr-un cos):
- toate bilele
intrate in cosuri raman acolo (exceptie: bila 8, vezi regula 9.);
- lovitura este
considerate fault;
- masa este deschisa (adica spargerea se considera corect efectuata, iar
alegerea bilelor nu s-a facut inca).
Atentie! Jucatorul care urmeaza la masa are bila alba in mana, in spatele
liniei de bataie, si nu are dreptul sa loveasca o bila-tinta care se afla in
spatele acestei linii, cu exceptia situatiei in care trimite mai intai bila
alba in afara zonei de bataie, facand-o sa revina in interiorul acesteia dupa
impactul cu o manta sau cu o alta bila.
8. Bile colorate sarite de pe masa la spargere
Daca un jucator care executa spargerea de debut face ca una sau mai multe bile
colorate sa sara de pe masa, se considera fault si adversarul are dreptul de a
opta intre:
- a accepta
situatia de pe masa si a juca;
- de a beneficia
de fault cu bila alba in mana, in spatele liniei de, bataie.
9. Bila 8 intra in cos din spargere
Daca bila 8 intra in cos, direct din spargere, jucatorul aflat la masa poate cere
fie regruparea bilelor, fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea
jocului. Daca jucatorul aflat la masa comite scratch la spargere si, totodata,
introduce in cos si bila 8, adversarul are dreptul de a cere fie regruparea
bilelor pe masa, fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea
jocului cu bila alba in mana in spatele liniei de bataie.
10. Masa deschisa
Masa este ,,deschisa" atunci cand alegerea grupurilor de bile (culori
pline sau dungate) nu s-a facut inca. Cand masa este deschisa, este
regulamentar sa lovesti o bila plina mai intai pentru a introduce una dungata
sau invers.
Nota: masa este intotdeauna deschisa dupa spargerea de debut.
Atunci
cand masa este deschisa, este regulamentar sa se poata lovi mai intai orice
bila plina, dungata sau bila 8. Daca masa este deschisa si bila 8 este cea
aleasa drept tinta si lovita cu bila alba, atunci:
- jucatorul pierde randul;
-
masa ramane deschisa;
-bilele
introduse neregulamentar in cosuri raman in cosuri si jucatorul care vine la masa
trebuie sa joace din pozitia existenta pe masa.
11. Alegerea grupurilor de bile
Alegerea bilelor de culoare plina sau dungate nu se face in urma loviturii de
spargere, chiar daca bilele introduse fac parte din una sau din ambele grupe.
Masa este deschisa intotdeauna dupa lovitura de spargere. Adjudecarea grupei se
face doar dupa ce un jucator a introdus in cos, in mod regulamentar, o bila
anuntata, dupa momentul in care s-a creat situatia de masa deschisa.
12. Lovitura regulamentara
La toate loviturile (cu exceptia celei de spargere sau cand masa este
deschisa), tragatorul trebuie sa loveasca mai intai una din bilele grupei sale
si:
- sa o introduca in cos;
- daca nici o bila nu este introdusa dupa impactul cu bila alba, oricare bila
de pe masa trebuie sa atinga o manta. Daca nici una din aceste conditii nu este
indeplinita, lovitura este considerata fault.
13. Lovitura de siguranta
Exista o posibilitate prin care jucatorul, indiferent din ce motive de tactica,
poate ceda randul adversarului dupa ce introduce in mod corect o bila. Aceasta
posibilitate se numeste lovitura de siguranta si este considerata
regulamentara. Daca jucatorul care este la masa vrea sa joace la siguranta,
introducand in cos o bila clara, va trebui sa anunte siguranta inaintea executarii
loviturii. Daca anuntul nu este facut si una din bilele grupului sau este
introdusa in cos, va trebui sa joace in continuare. Orice bila introdusa in cos
in urma unei lovituri de siguranta ramane in cos.
14. Punctajul
Un jucator are dreptul de a juca pana in momentul in care rateaza introducerea
in cos a uneia dintre bilele apartinand grupului sau de bile. Dupa ce un
jucator a reusit sa introduca regulamentar toate bilele sale, va juca pentru a
introduce in cos si bila 8.
15. Penalizarea pentru fault
Un jucator are dreptul de a juca pana in momentul in care rateaza introducerea
in cos a uneia dintre bilele apartinand grupului sau de bile. Dupa ce un
jucator a reusit sa introduca regulamentar toate bilele sale, va juca pentru a
introduce in cos si bila 8.
16. lovituri combinate
Loviturile in combinatie sunt permise; bila 8 nu poate fi folosita prima in
combinatie, cu exceptia situatiei cand masa este deschisa.
17. Bilele introduse neregulamentar in cosuri
Se considera ca o bila a fost introdusa neregulamentar in cos atunci cand:
- se comite fault in cadrul aceleiasi lovituri;
- bila nu intra in cosul in care a fost anuntata;
- nu se anunta siguranta inaintea executarii loviturii.
Bilele introduse neregulamentar raman in cosuri.
18. Bilele colorate sarite de pe masa
Daca o bila colorata sare de pe masa, se considera fault, iar jucatorul isi
pierde randul. Daca acest lucru se intampla cu bila 8, se pierde jocul. Bilele
sarite vor fi repozitionate in ordine numerica, conform regulamentului general
in acest sens.
19. Jucarea bilei 8
Atunci cand se joaca bila 8, un scratch sau un fault nu inseamna pierderea
meciului daca bila 8 nu este introdusa in cos sau nu sare de pe masa. Jucatorul
care vine la masa are bila alba in mana.
20. Pierdere jocului
Un jucator pierde jocul daca comite una din urmatoarele greseli:
- comite un fault atunci cand introduce bila 8 (exceptie: vezi bila 8 introdusa
la spargerea de debut);
- introduce bila 8 din aceeasi lovitura cu care a jucat ultima bila din grupa
lui;
- face ca bila 8 sa sara de pe masa (valabil pentru orice moment al iocului);
- introduce bila 8 in alt cos decat cel desemnat;
- introduce bila 8 cand nu era randul ei.
Nota: toate infractiunile trebuie anuntate inainte de a se executa o
alta lovitura. Altminteri, se va considera ca nu s-a comis nici o infractiune.
21. Meci nul
Daca dupa trei veniri la masa consecutive ale fiecarui jucator (6 tururi in
total), nici un jucator nu mai incearca sa castige jocul (decizia arbitrului)
deoarece jucand in continuare ar putea, dupa toate probabilitatile, sa piarda
jocul, bilele vor fi regrupate urmand sa se refaca jocul, cu acelasi jucator la
spargere, ca si in jocul anterior.
Nota: trei greseli consecutive ale aceluiasi jucator nu conduc la
pierderea jocului.